woensdag 1 juli 2009

Vliegende start

Degene die de airco heeft uitgevonden verdient een standbeeld. Op een dag als vandaag, 30 juni -32 graden- ben ik heel blij dat ie het in de Twingo zo goed doet.
Ik ben op weg naar Utrecht voor de officiële installatie als Wajong Ambassadeur.
Voor deze gelegenheid heb ik een nieuw hemd gekocht en mijn op maat gesneden tweedelig pak vers laten stomen.

In het CNV gebouw wordt ik opgehaald door mijn collega Wajong Ambassadeur Jasper die mij vraagt of ik het niet warm heb in deze outfit. Ik moest toegeven -al deed ik dat niet direct- dat het mij moeite kost om op een dag als deze er zo bij te lopen.
Op het bureau van CNV jongeren tref ik de bekende gezichten van het bestuur. Hier trek ik gauw mijn jasje uit. Nog geen vijf minuten binnen en ik voel mij zo warm als een pas gebakken Kaiserbrötchen.
Het verloop van de bijeenkomst en onze rol daarin, wordt uitgebreid besproken.
Er ligt een gastenlijstje voor de bijeenkomst op het bureau en in een onbewaakt moment neem ik de kans waar om er in te kijken: Joop Linthorst, voorzitter Raad van Bestuur UWV, Andre van Amsterdam, Programmamanager UWV Wajong Programma en ook Bernard Wientjes, voorzitter van het VNO-NCW.
Mensenkinderen, dit gaat een bijeenkomst met body worden!

Vervolgens worden wij naar de kantine gedirigeerd waar het allemaal gaat gebeuren. Wij krijgen nog wat laatste aanwijzingen en niet lang daarna komen de eerste gasten binnen. Ik raak aan de praat met enige mensen en om mij heen loopt de kantine verder vol. Vanuit mijn ooghoek zie ik ook CNV voorzitter Rene Paas tussen de aanwezigen staan.

Op gegeven moment wordt onze aandacht gevraagd door Klaas Pieter Derks, voorzitter van CNV Jongeren die de bijeenkomst opent en iedereen van harte welkom heet. Een gezonde nervositeit maakt zich van mij meester: het gaat nu echt gebeuren.
Na de inleidende toespraken van zowel vakbondsvoorzitter Rene Paas als VNO-NCW voorzitter Bernard Wientjes, worden wij, Wajong Ambassadeurs, naar voren geroepen.

Ieder van ons stelt zich voor en geeft aan wat hem/haar beweegt om aan deze actie mee te doen. Ik wijs tijdens mijn introductie op het belang van maatschappelijk ondernemerschap. Ik vind dat ondernemers die een Wajonger in dienst nemen, hiermee erkennen dat Wajongers deel uitmaken van de maatschappij.
Direct na onze aanstelling stapt Bernard Wientjes op mij af. Hij vindt het maatschappelijk ondernemerschap een belangrijk punt. Hij geeft mij zijn kaartje en zegt dat ik beslist contact met hem moet gaan opnemen. En dat zal ik zeker doen, mijnheer Wientjes. Een stevige handdruk ten afscheid zoals je die van een voorzitter van zijn statuur mag verwachten. Enigzins beduusd over deze bijval begeef ik mij naar het volgende contact.

Even later spreek ik Joop Linthorst (voorzitter Raad van Bestuur UWV). Wij spraken over de lopende reorganisatie bij het UWV. Ik haal aan dat in het Sociaal Plan van het UWV geen aandacht is voor Flexwerkers met een Wajongstatus. Ik vraag hem naar de mogelijkheden om bij een eventueel volgend Sociaal Plan de positie van deze groep te verbeteren. Linthorst knikt instemmend maar geeft mij mee dat dit vooral aan de Bonden is om hierin mee te gaan. Ik beloof hem hier binnen het CNV werk van te maken. Wij nemen afscheid en spreken af hierop terug te komen.

Verder sprak ik diverse jobcoaches, medewerkers van CNV Vakcentrale, mensen van het Kenniscentrum Crossover, een aantal Wajongers en een wakkere journalist van De Telegraaf. Kortom, de spreekwoordelijke tijd vlóóg voorbij.
Eén ding hadden al mijn gesprekspartners gemeen: het enthousiasme en de drive ons ter zijde te staan om dit project te doen slagen!

Terugkijkend op deze dag, denk ik dat wij die 100 Wajongers wel gaan halen.

12 opmerkingen:

  1. Beste Mark,

    Mooi - en goed om dit allemaal te lezen! Tot snel ziens.

    Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gaan jullie DIE 100 Wajongers wel halen.....dat klinkt wel erg negatief en zeer onpersoonlijk!!! het lijken wel producten en geen mensen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Corinne: Zo is het natuurlijk niet bedoeld! Ik ben zelf immers ook Wajonger.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Bram: Dank voor je complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dus jij weet, dat het bijna te moelijk voor woorden is om een normale baan te krijgen en te houden als je net zoals ik een Wajong uitkering hebt? Vraag het me af, want mijn ervaringen zijn bagger.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @anoniem: Jazeker, die periode -van afgeschreven voelen- heb ik zeker meegemaakt. Ik heb ook momenten gehad dat ik er moedeloos van werd. Het enige wat je dan op been houdt is de vaste overtuiging dat je echt over talenten beschikt waar werkgevers wat aan hebben. Ik weet zeker dat jij daar ook over beschikt. Wees vooral niet afwachtend, vaar je eigen koers en blijf positief!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Postief? Wat een nonsens, we kunnen heel veel, maar niemand die ons serieus neemt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Mark,

    Leuk om je zo te volgen via een website / blog en twitterpage. Ik wil je dan ook heel veel succes wensen met het behalen van die 100 Wajongers.

    We spreken elkaar.

    Gr. Ivo

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Mark,

    Ik vernam dat de Parc Spelderholt Dag ook een succes is geweest en dat jouw presentatie bij je installatie als Wajong Ambassadeur in zeer 'goede aarde is gevallen'. Ik had ook niets anders verwacht!

    Maar toch nog even: perfect gedaan! Mooi ook, dat er meerdere mensen jouw werkzaamheden volgen. Op deze wijze ontstaat er wellicht zelfs een soort 'Kennisbank'.

    Ik ben benieuwd naar jouw verdere resultaten en hoop meer te lezen via Twitter en jouw blog.

    Tot snel ziens. Groet, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  10. werken de ambassadeurs samen met:

    G-groep maakt zich opnieuw hard voor toekomst Wajongeren

    03-07-2009 De G-groep – een samenwerkingsverband van zes arbeidsintegratiebedrijven – startte begin dit jaar een pilot met ruim 700 G-krachten (Wajongeren) om hen aan een baan te helpen.

    De pilot kwam tot stand in nauwe samenwerking met uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen UWV. Uit deze pilot bleek dat het mogelijk was om meer dan 45% van de participerende Wajongeren aan het werk te krijgen. Om aandacht te vragen voor het onderwerp en nóg meer G-krachten aan een baan te helpen heeft de G-groep de afgelopen weken campagne gevoerd in o.a. Den Haag en Amsterdam.

    Campagne
    Vanaf woensdag 17 juni is op ludieke wijze op verschillende plaatsen in Nederland aandacht gevraagd worden voor de G-kracht. Op tientallen punten in Nederland - waaronder het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in Den Haag en het hoofdkantoor van het UWV in Amsterdam - werden gebouwen beplakt en vervoersmiddelen behangen met speciale hangers en zijn sandwichborden geplaatst. De G-krachten zelf participeerden ook aan de actie!

    Er loopt op het moment ook een radiocampagne namens de G-groep op landelijke zenders, zoals Radio 538, 3FM, Q-music, Sky Radio. De G-groep heeft ook een gerichte branche certificering opgesteld voor jobcoaches, genaamd G-coach certificering.

    Media aandacht
    In de media is er volop aandacht besteedt aan de acties, zowel landelijk als lokaal. Zo waren RTL Nieuws en het Algemeen Dagblad aanwezig tijdens de acties in Den Haag bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De Metro interviewde G-kracht Shurion Look van G-groeplid Jobstap over zijn werk bij Bouwmaat Zichtenburg in Den Haag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. initiatief is goed, nu de feiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gerard Hilhorst (CNV-Lid) uit Hoogland14 juli 2009 om 22:22

    Hallo Mark

    Hier een bericht van je oud medebestuurslid van de Belangenvereniging Van Kleine Mensen. Ik heb in het kort even gesurfd over deze site. Het schept bij mij de nodige verwachtingen. Deze zijn ook nodig, want mensen een handicap hebben nog steeds een achterstand. Het lijkt soms dat deze niet is in te halen. Ik hoop dat het ons wel lukt en dat de samenleving in ziet dat we elkaar kwaliteiten en kwantiteiten nodig hebben. Het draagt bij aan de positieve beeldvorming. Zo heb ik zelf daar in de afgelopen jaren aan proberen te werken. Mark je bent Groot in deze activiteit en ik hoop dat ik de bereikte resultaten binnenkort van je mag vernemen binnen de BVKM of elders. Hou mij op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen